1. Brf planering och åtgärder
Vi i styrelsen har beslutat att ha minst 4 st. arbetsmöten per år. På våra arbetsmöten hanterar vi löpande underhåll med hjälp av Åtgärdslistan (xls) för 2020.
-
En agenda för varje arbetsmöte fixar vi och turas om att kalla till arbetsmöten och föra mötesanteckningar, uppdatera "Åtgärdslistan" regelbundet och inför varje möte. Fixa dokumentation på intranätet etc.
-
Vi behöver även UTSE ANSVARIG för varje fast aktivitet som tar initiativ och gör det som behövs självständigt.
-
För att underlätta aktiviteter sms, mejla eller konsultera varandra, alla kostnads, kvitto, inköpfrågor? meddela Mimi.
Underhållsplanen består av fasta och nya/rörliga aktiviteter som uppstår vid nya behov, de kan drivas som längre projekt eller korta insatser,
2019-2020 Brf underhållsaktiviteter
En lista med "allt som ingår i arbetet" finns här nedan - komplettera gärna och lägg till ditt namn som ansvarig, det är dock alla som ska bidra till att ditt ansvar blir möjligt och ge resultat, ingen ska bära hela arbetet i en välmående brf.
- [MIMI] Kassör administration: ordning och reda med fakturor, kostnader mm. Ha koll på vår ekonomi, tjänster vi betalar, avgifter, vår konsumption. Mål: bli prismedvetna, skapa värde för brf, spara på allt med smarta lösningar. Ta eget ansvar för brf-pengar.
- [MIMI] Underhållsplan: mallhantering (xls) ifyllda poster (gamla och nya, prognos) från pärmar. U-plan ska sträcka sig 20-30 år.
- [MIMI] Uppdatering av underhållsplan - lagras i SBC
- [Mimi] och alla, uppdaterar Åtgärdslistan (2020) xls.
- Prioriteringsbehov- vi/var och en behöver titta på behov i brf, skaffa info/kunskap om fel och lösningar, är det akut så har vi slarvat i U-planen, då flaggar vi och åtgärdar så gott vi kan och så snabbt vi kan. Dokumentera spara tid, bara prat löser lite.
- [EMELIE= ogenomfört] Vara kontaktperson: Skaffa hustomte, allt- i allo och hålla kontakt med hen och med HG,
- [Vakant] Ekonomikoll: banklån, avskrivningar, avtal, leverantörer, upphandlingar. T ex:Elkostnad har gått ner, behöver vi låsa vår rörligt prisavtal?
- [MIMI] Ekonomi- och sparande: Budget, Fakturor, Kostnadsläge: ekonomiska plan? - och vara klokt snåla med våra inköp.
- [ALLA] Projektledning: planering, kostnadsinsyn, kommunikation, dokumentation, uppföljning av arbete. Kravspec till leverantör. DETTA är något som var och en behöver sköta när det gäller egna projekt hemma. Måste konsultera det ekonomiska med styrelsen.
- Vi behöver utse ansvariga (projektledare) för det gemensamma projektarbetet eller anlita externa som är dyrt. Mimi är certifierad PL.
- [MIMI - någon vill ta över Intranäts ansvar?) Kommunikation och dokumentation: ordning och reda, publicering på intranät och flagga till styrelsen om projektets resultat. All dokumentation och kommunikation sker säkrast och lätt via intranätet (vi lever och arbetar digitalt så det är effektivare så än lappar och tidskrävande möten. Man måste dock vara nyfiken, fokuserad och vilja läsa/skriva för att det ska fungera. Överlämning av roller vid försäljning kan inte gå via papper och mejl, det är inte smart arbetssätt.
- [ALLA -rullande tur] Vem ta hand om den gemensamma kommunikation? Vilka rutiner vill vi ha för sms och telefonsamtal? Kallelser, agendor, förslag till möten. Allt detta bidrar till effektivitet och trivsel om vi gör som vi har enats om.
- TRIVSEL: planera möten med en fika eller bara ostressade samtal under solen. Vi njuter av resultatet av brf-arbete, det är positivt!
- [ALLA - rullande, turas om, frågar om hjälp] STÄDNING (trappstädning, sopkärlsrengöring), inköp av städmaterial till tvättstugan, blommor, trädgårdsskötsel, damma av dörrar, putsa glasdörrar.
- TRANSPORT vid behov (roll): se till att forsla mha hyrd kärra, boka tid snarast efter behov att något skrymmande ska till tippen. meddela alla andra i brf så att man kan samköra ev återvining.Be om hjälp.Detta har fungerat fint tidigare. Kolla refgelbundet om skräp som ska köras till ÅV och meddela. Ta eget ansvar och initiativ, vi låter avfall INTE ligga länge på tomten och skräpa ner.
- ÅTGÄRD GENAST:
Bortkörning av trasigt staket som står vid fasaden, har stått där länge och skräpar. Trädgårdsavfall i påsar bör köras bort också. Meddela alla när detta görs så kan vi samla ev mer avfall. KLART sept 2020 - Samma gäller alla gamla grejer som faller sönder och förfular omgivningen och som syns lite här och där.
VIKTIGT I CORONATIDER - Rengöring av gemensamma dörrar, putsa glaset vån 1 och vån 2
Passa på och vårstäda, röja inne på förrådet och köra till tippen.